Wit is wereldwijd de nummer 1 autokleurkeuze

Het wereldwijde autokleur populariteitsrapport (van Axalta Coating Systems) laat zien dat wit in 2017 de wereldwijd leider is in de kleurkeuze voor consumentenvoertuigen. Zwart volgt op de tweede plaats met 16 procent. Grijs en zilver eindigden voor het tweede opeenvolgende jaar op de derde plaats met 11 procent.
Het kleur populariteitsrapport 2017 van Axalta geeft ook de volgende bevindingen weer:
- Wereldwijd: Voortbouwend op de nummer één positie van wit heeft zich een trend ontwikkeld van sprankelende parelmoerkleuren. Witte parelmoertinten stegen in 2017 met vier procent.
- Afrika: Grijs komt met een stijging van drie procentpunten in de dubbele cijfers op 11 procent uit.
- Azië: Wit domineert en is de keuze voor 52 procent van de voertuigen die in de regio worden verkocht. China telt het hoogste aantal witte voertuigen met 62 procent. In Japan wordt vaker gekozen voor meer parelmoerachtige witte tinten met 28 procent.
- Europa: Met 20 procent is grijs in Europa populairder dan in elke andere regio.
- Noord-Amerika: Blauw wint aan populariteit, vooral in het segment compact/sport, waar het met zes procent steeg tot in totaal 16 procent.
- Rusland: De populairste kleur, wit, nam toe van 28 naar 32 procent, terwijl zilver ook met drie procent omhoogging.
- Zuid-Amerika: Grijs is de rijzende ster in Zuid-Amerika en gaat van acht naar elf procent.
Lichte en heldere kleuren populair
“Met zijn moderne uiterlijk blijft wit wereldwijd de bestseller", aldus Nancy Lockhart, wereldwijde kleurmarketingmanager bij Axalta. Parelmoer wit won dit jaar vier procent in populariteit, omdat deze multi-coat kleur in alle segmenten wordt gebruikt en het meest wordt gekozen in Japan. Over het algemeen blijven lichte en heldere kleuren in kracht winnen, terwijl de interesse voor lichtgrijze en lichte tot middelmatige blauwtinten in de markt toeneemt.
Lees het volledige rapport: Axaltacs